Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
BOBISMUS - vzpomínky na budoucnost

 

Letos v létě tomu bude 19 let, kdy jsem zformuloval manifest Bobismu. Psal se rok 1992, už jsem byl po škole a trávil svá praktikantská léta v ateliéru Michala Sborwitze, kde jsme pracovali na studiích pro Pražský hrad a na rekonstrukci Muzea umění Olomouc. Bylo mi 25 let, právě jsem se rozešel se svou první láskou a odjel s kamarádem na čundr do kraje Nikoly Šuhaje na někdejší Podkarpatskou Rus. Nebe, stráně, ovce a koně, havrani a obavy z medvědů. Krása!
Bývalý student revolucionář se životem před sebou, nový svět, nová situace, nové pocity a všude svoboda až běhá mráz po zádech. Sen!
Bez závazků, bez koruny. Dnes už vím, že to byla tato neopakovatelná příležitost, kdy mi zjitřené emoce a otevřené vědomí nadiktovaly Bobismus – styl pro lidstvo 21. století. Duch, Sex, Permanentní revoluce!
Bylo to zjevení, stačilo si psát. Po letech jsem se pokoušel manifest ještě různě ladit a přepisovat, leč marně. Každým novým zásahem se text jen špinil a mrzačila se jeho čistá romantická průzračnost. Michal měl pravdu, když mi tehdy říkal, co nevymyslíš do třiceti, už nevymyslíš. Zjevenou výzvu jsem přijal, po návratu z výletu jsem si pořídil své 1. soutěžní podmínky k veřejné architektonické soutěži na palác Myslbek v Praze Na Příkopech a své tvůrčí přetlaky jsem v soutěži úspěšně odventiloval. Michal Sborwitz měl pro mne pochopení, dal mi prostor - a čas od času i dobrou radu, když jsem ztrácel jistotu. Ideální!

Porota si mého návrhu samozřejmě nevšimla, tou dobou se řešil nástup neomoderny, vyhrálo co vyhrálo, Hölzel a Kerel, vytěžení pozemku, zalomená nízká pasáž, nesrozumitelné fasády, popření osy na Týnský chrám. Mně bylo jasné, že se pohybuji na tu dobu v krajně vizionářské poloze cílené do příštího století, tak jsem to bral s nadhledem. Práci mi k mé radosti pochválilo pár kamarádů a velkým překvapením bylo, že si jí tehdy všiml i Rostislav Švácha a ve své recenzi v Architektu můj návrh pochválil spolu s prací týmů Šrámková, Kupka a ADNS. Byl jsem z toho tak zaskočený, že jsem mu nestihl ani poděkovat a odebral se na civilní službu do ústavu pro nevidomé a mentálně postižené na Strahov na Palatu. Neználek ve Slunečním městě...

Bobismus, krásný sloh, jsem používal prakticky ve všech dalších soutěžích, ale jak čas běžel, zastydlý  neomodernismus a přísnost v Česku zvítězily a já se ocitl ve spektru názorů v alternativě někde na hranici organické architektury, ekologie a tradicionalismu, k čemuž se hrdě hlásím. Klienti, pro které jsem stavěl vily, z této originality měli a mají radost a často se svou participací na projektu přirozeně osobně propojili se svým domem. Co více si přát?

K zajímavému oživení myšlenky bobismu došlo, když jsem se před pár lety seznámil se sochařem Peterem Balharem. Stejná generace, podobné zážitky a touhy – víra a krása, hluboká opodstatněnost a osudovost životních principů. Jéé, aach a hehe, jak říkal Július Satinský, život se skládá ze třech základních citoslovcí. Jéé – údiv z neznámého, aach - vzrušení z odkrývání skrytého, hehe – radost z odhalení a pochopení. Smál jsem se, když jsem u Petera na chalupě v Bílých Karpatech uviděl jeho kachlová kamna od Igora Kaplána z roku 1991.  Estetika je paralelní jev, lidé přemýšlející o podobných věcech mají podobné myšlenky. Umění je řeč ideálů.
S gustem jsme společně obeslali v roce 2010 soutěž na novou Novou scénu. Byla to demonstrace chuti vrátit na Národní třídu v Praze eleganci a suverenitu kulturního velkoměsta, živého parteru a stylového divadla, atmosféru přirozenosti a svobody. Porota ani většina soutěžících, ale přes prvotní proklamace odvahu k radikální změně tváře Pragerovy Nové scény nenašli. Situace je nadále zabetonovaná. Památková péče by,  jak absurdní, ráda chránila neforemný pozdní socialistický brutalismus z doby, kdy civilizovaný svět dávno vzýval hitech a postmodernu. Památkáři si ne zcela uvědomují, že tím zároveň definují vzor pro dnešní neobrutalisty, kteří pokračují v desurbanismu té doby, budují obří monofunkční karteziánské stavby bez oken a parteru a nadále bezostyšně boří město.

V roce 2012 jsme se zúčastnili Soutěže na rozhlednu na Kelčském Javorníku, kde jsme parafrázovali dřevěnou karpatskou a valašskou architekturu.

V roce 2014 jsme se zůčastnili Soutěže na revitalizaci Malostranského náměstí, které jsme chtěli zklidnit a navrátit mu symboliku a historicky vrstevnaté významy.

V roce 2015, v sedmém roce vleklé ekonomické krize, jsem z regeneračních důvodů sepsal a Peter ilustroval 21dílné urbodrama Náměstí Sametové Revoluce, kde je shrnuta desetiletá zkušenost architektonického a urbanistického aktivismu a pomalého probouzení občanské pospolitosti.

Ve svých 25 letech jsem pevně věřil, že s příchodem nového tisíciletí si lidé přirozeně začnou vážit svých domů a měst, která budou považovat za samozřejmou součást sebe samých, za svůj domov a chloubu. Jako termiti svá termitiště. Dnes, ve svých bezmála 50 letech, se stále marně těším, že až bude příště vypsána soutěž na srdce města - Staroměstskou radnici, tak už zvítězí projekty reprezentující ztracenou kompatibilitu s městem a životem, které budou mít v sobě přirozeně zakódované. Jak vidíte, romantik idealista, jak zákon káže!

Budoucnost se někde zapomněla a nepřichází.































 



Srovnej:

1. David Brooks: Bobos. Nová americká elita a její styl,
nakl. Dokořán, 2001. ukázka (pdf. 236KB)
2. Všechny soutěžní návrhy na Novou scénu, 2010, (pdf. 7,18 MB)
3. Herba mythologica XXV.: Rostliny z art brut - medijních kreseb
Ladislav Hoskovec, 8. 11. 2009
4. Michael Reynolds a Earthship Biotecture www.earthship.com
5. Urbodrama Náměstí Sametové Revoluce, Peter Balhar, Tomáš Vích, 2015

25.03.11 12:25
Návštěvnost: 22471 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Alternativní témata Tomáš Vích 28.03.11 19:43
vypada to jako kresba ditete, okouzleneho antoniem gaudim matej 30.03.11 09:53
re vypada to jako kresba ditete, okouzleneho antoniem gaudim Vích 30.03.11 10:41
Vidění a zobrazení, dvě disciplíny. gallina-scripsit 30.03.11 15:50
re vidění a zobrazení Vích 30.03.11 19:53
otazka matej 31.03.11 19:29
re Vích 31.03.11 20:27
re re vidění a zobrazení gallina-scripsit 01.04.11 14:29
Reverdy, Vích 01.04.11 15:10
...eleganci a suverenitu kulturního velkoměsta ??? Jan Jirásko 07.04.11 23:21
ad posun Vích 08.04.11 11:46
nase zeme nevzkveta? blba nalada? matej 08.04.11 15:17
re nase zeme nevzkveta? blba nalada? Vích 08.04.11 17:02
otazka matej 08.04.11 17:24
re za jak dlouho asi tak muzeme ocekavat jeho nastoleni? Vích 08.04.11 18:53
bobismus Vít Polák 17.04.11 09:00
re bobismus Vích 17.04.11 13:54
ad jiný pohled na věc Vích 22.05.11 11:29
bobismus = neosecese hetzer 04.06.11 23:33
neosecese Vích 05.06.11 14:04
Chudobín gallina-scripsit 05.06.11 15:24
farář Žídek Chudobín Vích 05.06.11 16:23
Pro ostřejší zrak v Chudobíně gallina-scripsit 05.06.11 18:04
Díky, Vích 05.06.11 18:34
Jsem tam byl, Vích 20.06.11 12:53
odkaz Vích 20.06.11 13:02
Moc dobře, gallina-scripsit 21.06.11 09:00
architektonický underground? Vích 23.07.11 20:08
underground Vít Polák 29.07.11 15:05
Konzervativní underground Vích 29.07.11 17:18
Pane Poláku, gallina-scripsit 29.07.11 17:28
re. Vít Polák 01.08.11 00:02
radost Vích 06.08.11 13:28
Nové vize Tomáš Vích 06.02.16 19:35
Radost a hrdost! Tomáš Vích 11.02.17 10:40
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Leden 2018
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2018
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.