Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Alena Šrámková - šakalí léta
esej


… Zajímavé ale je, že navzdory proklamované jednoduchosti a obyčejnosti je dílo Aleny Šrámkové mimořádně efektní, zemité, vtipné a rafinované. Její vysněný běžný normální a jednoduchý občan určitě není a ani nikdy nebude její fanda. Obdivovatelé její práce jsou intelektuálové poflakující se po kavárnách, posluchači hardcore, diváci francouzské nové vlny, čtenáři Kafky a Dostojevského …


Styl
Tvorba Aleny Šrámkové za svoji šedesátiletou kariéru prošla kompletní poválečnou sestavou ismů – socialistický realismus, brutalismus, postmodernismus, regionalismus/neofunkcionalismus, neomodernismus a teď minimalismus. Její tvorba vždy v tom daném desetiletí 50., 60., 70., 80., 90., 00. splňovala stylotvorné znaky té které tendence a s přehledem plynule proplouvala z jedné aktuální architektonické etapy do druhé. Pamatuji si jak nám ve školních ateliérech ráda kladla na srdce slova jako normální, obyčejný, jednoduchý, udělej to jako pro blbý, ale i morální, vzpřímený, sebevědomý, chytrý, proporční, krásný. Jak nás zbavovala efektů, vtipů, složitostí a spekulací. Pro mne jako pro studenta tříbícího si názor byly její konzultace často řezem nože do masa, zvláště první setkání měla silně klystýrní účinky, holky občas odcházely s pláčem, když jim znectila mnohahodinové úsilí slovy “s tim di hele do prdele“. To byl první zimní semestr po revoluci, podzim 1990, dnes již jsou tato bujará léta nejspíš minulostí(?).
 

Klíče
Pro pochopení její práce je třeba sáhnout do kapsy pro ty pravé klíče. Ty jsou myslím především v oblasti literatury, výtvarného umění, zejména v civilní fotografii a nezávislém filmu. Je to drásavá uhrančivost Kafkových románů někde mezi dialektičností a dialogičností, či poetický symbolismus všedního dne, tak jak je znám z tvorby umělecké skupiny UB12,  především v bohužel málo známém díle zakladatele skupiny Václava Bartovského. Je to v jemnosti Vláčilových filmů, v přesném situačním zaostření fotografií Dagmary Hochové, v temné síle obrazů Květy Válové, v alternativních filmech Jima Jarmusche, nebo v obecnosti velkoformátových fotografií Markéty Othové. Je to normální? Není a přece je.

Právě pro dosud utajenou literárnost a filozofičnost zdánlivě lapidárních budov Aleny Šrámkové, je myslím nejlépe charakterizovat její dílo bez urážky, v plném významu slova, jako výsostně postmoderní. Prolínají se tu dva texty, pro které je třeba použít dvojí čtení architektury, to i to. Z jedné strany  spektakulárnost, ironie a sarkasmus až výsměch moderním civilizačním a technickým vymoženostem zprůmyslněného stavebnictví a trýznivé vyprázdnění života v jeho produktech. A ze strany druhé odkazy k hlubokým duchovním hodnotám evropské civilizace, křesťanské spirituality, osvícenství a přímého vztahování se k realitě a věcné uchopování jejího prožívaní. Existenciální realismus teď a tady společně a nerozlučně s magickým vzhlížením vzhůru, k neuchopeným prioritám světa, které jsou za zdí tohoto vězení všedního dne.

Šakalí léta, bezpředmětnost plná předmětů, šeď nicoty osudů, prázdných charakterů, demagogie „silných“ myšlenek. Je to ještě architektura? není to více srdceryvné povzdechnutí člověka vláčeného společností plnou hlouposti, podlosti, závisti, patolízalství a zištnosti? Není to ze všeho nejvíce monumentální poetická reflexe našeho tragického a smutného provinčního světa? Obžaloba mocných a hanba prostých. Vzpoura?!


Kritika
Alena Šrámková je řadu let vzorem řadě svých následovníků, je nositelkou tzv. české přísnosti, jak ji trefně charakterizuje Rostislav Švácha. Toto vyzařování smutku a stesku po řádu, jak mi přijde geniální v jejím originálním surovém podání, tak na mne působí zcestně v momentě, kdy se z individuálního stává obecným komerčně napodobovaným přístupem. Celkový dojem z české scény pak nutně vytváří dojem začarovaného království, bez solidní vzájemnosti, kamarádství, bez schopnosti elegantně, snadno a konstruktivně komunikovat, bez radosti z objevování nového, nepoznaného, bez soustavně diskutované vize polyfunkčního pěšího města a kulturní krajiny, bez různorodého vzájemně se inspirujícího a provokujícího diskurzu o tom odkud přicházíme a kam směřujeme. Překvapení se nekonají, debaty neprobíhají, vše je ať už zdánlivě či ve skutečnosti zmrtvělé a bez šťávy. To, co je u Aleny Šrámkové drsně vtipný černý humor, v mdlé obecnosti následovníků najednou vnímám jako ubíjející konzervativní zapšklost.

Vím, nebo alespoň doufám, že drzé hrubé a neotesané hranoly Aleny Šrámkové nejsou vizí budoucnosti, projektem lepšího světa, utopií, kde budou lidé konečně alespoň na chvíli šťastní a v pohodě a v plnohodnotných vztazích. Tato sklíčenost mne asi na její práci i nejvíce trápí, ta bolestná metafyzická nespokojenost a deprese, kterou její domy vyzařují a která vyzývá k překonání.

A co mne nejvíce těší? Inu taky, paradoxně, právě ta Šrámkové typicky neomalená přímočarost a pevnost tvaru, sytá barevnost,  prostupnost a široké horizonty. Určitě existují architektury vizionářské, svěží, láskyplné a inspirativní. Ale je jen málo takových, které svého návštěvníka nutí k tak intenzivnímu zamyšlení nad smyslem/nesmyslem světa. Co je pravda a poznání, je to to chlapské v nás, nebo snad to ženské? Nová budova Fakulty architektury ČVUT má dvojí výklad, buďto vás irituje nebo utužuje a povznáší. Nebo obojí. Co vás nezabije, vás posílí.

22. 1. 2011, Praha




Odkazy:
Vstupte! s Alenou Šrámkovou
Rozhovor Roberta Tamchyny na Radio Leonardo, ČR, 2009, 50 min.

Baráky jsou vážná věc
www.ceskatelevize.cz/porady/10319060206-prostory/311294340030004-baraky-jsou-vazna-vec/
Režie Radim Procházka, seriál ProStory, ČT2, 2011, 26 min.
 

26.01.11 21:45
Návštěvnost: 38943 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Výborně. gallina-scripsit 27.01.11 07:18
Kafka, Vláčil... hana 27.01.11 09:16
re Tomáš Vích 27.01.11 11:31
re ... Tomáš Vích 27.01.11 11:33
skromnost hana 27.01.11 12:53
re skromnost Tomáš Vích 27.01.11 14:41
ale ne o nic nejde hana 27.01.11 14:50
...Tedy,... šakal 27.01.11 18:54
Milada Petříková-Pavlíková Vích 27.01.11 19:22
Kruci, Víchu! gallina-scripsit 28.01.11 17:47
Louis Kahn? Vích 28.01.11 19:18
>> Vích Vida. gallina-scripsit 28.01.11 19:34
Kahn/industriál Vích 28.01.11 22:14
Filozofie montérek. gallina-scripsit 29.01.11 10:57
v ústech stéblo trávy rovnoběžné s horizontem Vích 29.01.11 12:03
hmm, ale ... Bohdan 29.01.11 20:23
vášně Vích 30.01.11 11:13
Díky za zajímavou esej robert 31.01.11 13:13
pomník, ne škola Honza K. 01.02.11 14:58
kontext Vích 02.02.11 10:58
kontext robert 02.02.11 13:48
kontext Vích 02.02.11 17:36
Kahn?? hana 02.02.11 17:44
Hano, Vích 02.02.11 17:49
Hano, gallina-scripsit 02.02.11 18:00
můj subjektivní názor honza 02.02.11 18:09
můj subjektivní názor honza 02.02.11 18:11
re gallina-scripsit hana 02.02.11 19:50
>> Hana gallina-scripsit 02.02.11 21:44
neorealismus Vích 03.02.11 09:38
K formě: robert 03.02.11 11:07
re K formě: Vích 04.02.11 00:02
>> Vích, citace. gallina-scripsit 04.02.11 08:04
sloup robert 04.02.11 08:38
sloup gallina-scripsit 04.02.11 09:27
stejný Vích 04.02.11 10:37
sloup Vích 04.02.11 10:47
sloup Bohdan 06.02.11 18:42
sloup Vích 06.02.11 20:47
po 3 měsících užívání Honza K 14.05.11 23:01
re po 3 měsících užívání Vích 22.05.11 10:56
jenom o ulici vedle... šárka 22.05.11 13:26
re jenom o ulici vedle... Vích 22.05.11 21:24
o jinou ulici vedle šárka 23.05.11 08:02
Francouzské školy Vích 23.05.11 09:50
Milé paní Šárce a milému panu Víchovi. gallina-scripsit 23.05.11 11:52
vzpomínky na minulost šárka 23.05.11 13:01
he Vích 23.05.11 13:17
Palma na Lyčkově náměstí gallina-scripsit 23.05.11 17:32
Palma, gnómón, šiška Vích 24.05.11 20:29
Symboly gallina-scripsit 25.05.11 08:12
perspektivou ismů Vích 25.05.11 09:11
Ano. gallina-scripsit 25.05.11 09:37
-------- ŠÁRKA 25.05.11 10:04
potřeba Vích 25.05.11 10:10
Šárko, Vích 25.05.11 10:13
re re po 3 měsících užívání Honza K 09.06.11 00:09
...re re po 3 měsících užívání Honza K 09.06.11 00:10
>> Honza K gallina-scripsit 09.06.11 10:39
Honzo Vích 09.06.11 11:28
emoce hetzer 11.06.11 00:27
re hetzer ... 12.06.11 20:51
re re Hetzer Honza K 12.06.11 21:29
re Honza K ... 12.06.11 23:04
neuvolněnost Vích 13.06.11 09:24
Baráky jsou vážná věc Tomáš Vích 18.09.11 09:52
Mít 1 srdce, ne 3. Tomáš Legner 08.06.12 14:37
... Bohdan 12.06.12 16:05
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Leden 2018
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2018
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.