Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Architektonické soutěže a jejich vliv na vzhled měst

Komentáře
Mícháte jabka s hruškami... Martin Rosa 09.07.09 08:36
Nevím, kolik výsledků jste si prošel, ale ono těch soutěží na vyplnění proluk zas tolik nebylo. Bohužel.
Pokud v této souvislosti zmiňujete dokonce "pražské mrakodrapy", tak výsledky této architektonické soutěže bych také rád viděl...
příklad 09.07.09 09:09
Už se připravuje v Olomouci další betonová krabicovitá ohyzdnost do proluky Denisova. Má se to jmenovat středoevropské fórum. Na světě jsou už první studie. Připravuje to jeden nechvalně známý betonář historických památek.
... petr.cagaš 09.07.09 09:14
Vy si z mého příspěvku vyberete vždy to nejméně podstatné. Bohužel.
Martin Rosa petr.cagaš 09.07.09 09:17
Moje reakce patřila jen vám, Martine. Jak vidíte, někteří lidí mi rozumí lépe a ví, o čem mluvím. Já jsem včera večer našel vaši upoutávku na nějakou knížku, ve které architekt bojuje za svůj názor proti názoru investorů a laiků. Pomohlo mi to dostat se o hodně dál v pochopení myšlení architektů.
Petr cagaš Martin Rosa 09.07.09 09:45
Nevybírám to nejméně podstatné, jen si spíše myslím, že současný neutěšený stav architektury nesouvisí s architektonickými soutěžemi - naopak by jich mělo být více a mnohem lépe vypsaných.
ve Vašem příspěvku mi chybí byť jen náznak toho, jak byste si představoval řešení této situace. Nevypisovat arch. soutěže? Jak pak ale zakázky zadávat - tak jak dnes, v obchodních soutěžích, kde rozhoduje cena (což se dnes děje)? Kdo by měl být v soutěžních komisích? Nebo nestavět vůbec?
neutěšený stav Eva 09.07.09 09:51
Mnohdy je lepší nestavět nic, než po kvalitní soutěži postavit "architektonický počin".
martine petr.cagaš 09.07.09 09:56
Musím říct, že jste konečně udeřil hřebíček na hlavičku. Řešením je najít odpověď na vaše otázky. A to lze například lepší diskusí, neustálým tlakem na lidi, kteří zodpovídají za složení výběrových komisí a v neposlední řadě vytvářením lepších návrhů, nejen soutěžních. Jednoduché řešení neexistuje. Úspěšná krabicoidní architektura má své autory, kteří nebudou popírat sami sebe, jsou tam vazby obchodní a tak dále. V první řadě musí víc lidí jasně říct, že krabic už bylo dost. Zjednodušuji, protože jsme na začátku diskuse. Detaily a upřesnění mají také svůj čas.
Evo! petr.cagaš 09.07.09 09:58
Vy jste to řekla naprosto přesně, hurááááááááááááá!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! V tom je taky ten vtip.
turisté hana 09.07.09 10:16
petře, tvoje texty nejenže mají záhadný obsah, ale jsou nelogické. hovoříš o centru měst a jako špatný příklad uvádíš stavbu mimo centrum...
jinak v kodani se turisté vydávají k nové černé knihovně a na protějším břehu k bílé opeře v oslu - jsou tsice deformované krabice, ale rozhodně nejde o tradicionalistické stavby.
mně tedy naopak přijde, že veřejnoprávní stavby bez soutěží nebo s neregulérními soutěžemi jsou katastrofa - v brně třeba šílený katastrální úřad poblíž vaňkovky nebo ohavný populisticky zaoblený a pojednaný špalíček.
jsi stavař. pokud se nepletu i ty se můžeš účastnit architektonické soutěže a ukázat správné řešení. ostatně stavaři jsou autoři možná i většiny současných staveb -například okolí měst devastující šmoulí produkce - a jsou to domečky nekrabicoidní, tradiční že ano.
ad Hana - "okolí měst devastující šmoulí produkce" Václav 09.07.09 10:31
Okolí měst devastují hlavně krabicovité velkosklady, předimenzované soustavy silnic, křižovatek a parkovišť. Nikdy jsem neviděl, že by tradiční výstavba se sklonitými střechami něco devastovala. Zato odpudivé hranaté betonové krabice bunkrového typu, jimiž se exhibují dnešní autorizovaní "takyarchitekti", devastují nejen okolí měst, ale i městská historická jádra.
odpor proti novému hana 09.07.09 10:37
myslím, že se motáme na klasickém neřešitelném problému - odpor k novému. v architektuře, která tvoří prostředí, tradiční.psycholog by asi vysvětlil kořeny pohodlného postoje kritika nového. jistě hraje roli to, že není snadné rozeznat kvalitu v současné produkci. obzvlášť u nás, kde chybí kvalitní architektonická publicistika. a v tomhle smyslu sehrála negativní roli kauza organického kaplického. a všimněte si, že nebylo důležité co navrhl, ale hlavní roli hrál negativní postoj ke kolegům - architektům, které taky populisticky označil za krabičkáře .-) jeho mohlo být klidně vejce od hšh a bylo by vzýváno. a jsem si jistá, že kdyby byl někdo jiný autorem chobotnice, tak si ji nikdo nevšimne jako všech nekaplického návrhů ze soutěže, maximálně se pobaveně zasměje, možný i kaplický by utrousil něco nepěkného o nepovedené kopii jeho vizí.
a víte třeba, že brňany nyní milovaný a nyní za tradiční stavbu přijímaný dům u mamlasů čelil v době vzniku velkému odporu? tradicionalistů.
václave hana 09.07.09 10:46
otevíráte druhé pole bitvy s novotami - gigamarkety a gigasklady. to je vpodstatě průmysl a o tom teď myslím není řeč.
a neumím si na gigamarketech představit šikmou střechu - a je myslím dobře, že ji nemají - byly by ještě více giga. takhle je pokládám za dočasné. akorát uvítám, když nejsou pomalovány křiklavě a jsou nenápadné.
ad Hana - "není snadné rozeznat kvalitu v současné produkci" Václav 09.07.09 10:49
Máte pravdu "není snadné rozeznat kvalitu v současné produkci", ona tam totiž žádná není. O rozplizlých chrchlech a vejcích neuměla Šépky není třeba ani hovořit.
ad Hana - "to je v podstatě průmysl" Václav 09.07.09 10:54
Zajděte se někdy podívat na nějakou cca 100 let starou "v podstatě průmyslovou" stavbu. Třeba na nějakou vodárnu, sklad, jez, fabriku, vrátnici. Poznáte co je to je architektura a můžete to srovnávat s výtvory Hradečných, Kubů, Šípků a Boráků
václave petr.cagaš 09.07.09 11:02
Svatá pravda. O tom už vím a přemýšlím hodně dlouho. Průmyslová zástavba dříve a nyní je nebe a dudy.
hano petr.cagaš 09.07.09 11:10
Chápu tě. Vím, že tvoje výtka k obsahu je trochu oprávněná.Promiń, ale přesto myslím, že vyzobáváš z mých příspěvků to nejméně podstatné. Mohl bych tě poprosit, abyses hlouběji zamyslela nad podstatou mého záhadného a nelogického příspěvku? Psal jsem ho narychlo, zkusím se polepšit.
za našich mladejch let bejval svět jako květ .-) hana 09.07.09 11:12
vynechám-li šípka, pak u jmenovaných mnoho krásy nacházím a ještě bych přidala Fialu a Pleskota a Lábuse.
a když jsme u Lábuse - všiml jste si, že architekti používající formy krabice, mnohem častěji než tradicionalističtí kolegové, rekonstruují staré domy s citlivostí a respektem? často registruji nešťastnou rekonstrukci právě od tradicionalistického architekta/stavaře - nedělá jim problém použití ohavné prakticky šmouhatých velkoformátových obkladů a dlažeb nejlépe na koso nebo ohavného retro kování... krabičkáři mají vyvinutější cit pro staré stavby než tradicionalisté - zvláštní že?
petře hana 09.07.09 11:26
myslím, že výtka k nesrozumitelnosti po tom cos tu nahrnul a promazal je docela decentní. ale nějak jsi přešel, že jsem fakty vyvrátila tvoje "Je dávno známým faktem, že turisté se ve městech jdou podívat na historické architektonické památky a zbytek města je nezajímá." - co ty na to? přehodnotíš svůj názor?
oni taky turisté často jezdí za nepovedenými kýči. a prostě patina
ad Hana - "často registruji nešťastnou rekonstrukci právě" Václav 09.07.09 15:14
Ano, "často registruji nešťastnou rekonstrukci právě" třeba od takového Pleskota, který zprznil Nostický palác v Praze. A prosím vážená paní Hano o jmenování těch podle Vás tradicionalistických architektů, kteří nešťastně rekonstruují. Jenom doufám, že neuvedete Josefa Zítka, Josefa Mockera nebo Kamila Hilberta.
hano petr.cagaš 09.07.09 16:15
1. Asi ti dělá dobře vítězit, tak si klidně si mysli, že jsi něco vyvrátila. Ono je to jedno. Nevyvrátila jsi ale, že současná architektura je ve velké a vleklé krizi. 2. To, že jsem stavař, v celé věci hraje pramalou roli. Nevšiml jsem si, že by se nějaký stavař vychloubal svou stavbou tak, jako architekti svými krabicemi. Dojem, že za vady architektury mohou stavři je přinejmenším směšný. 3. Podstata problému není v odporu k novému, nýbtŕž v odporu k ošklivému. A ten je zatím velmi malý. Rád bych to změnil.
máte pravdo, jsou to jen slova hana 09.07.09 16:51
ukažte tedy dlouho slibované - konkrétní současné stavby, které jsou správnou cestou, něco co archiweb/poroty opomíjí a mělo by je inspirovat ke kráse.
hano... petr.cagaš 09.07.09 18:33
...a dovolíš mi do té doby, než splním svůj slib, říkat své názory? Nebo mám zatím utrum? Neboli po ftákách.
? hana 09.07.09 18:51
ale kdepak, jen pište, pište! (ale necenzurujte pardon nemažte
a mohu reagovat, když vaše tvrzení na základě zkušeností pokládám za nepravdu? reakce "Asi ti dělá dobře vítězit, tak si klidně si mysli, že jsi něco vyvrátila. Ono je to jedno." mi totiž přijde taknějak hysterická a vůbec ne k věci.
ošklivý příspěvek palmexman 09.07.09 22:27
a jak by se asi zítek popral s čsn, otp, penb, úp, požárníky, hygienou, dopraváky a hlavně omezeným rozpočtem?
ona je dnes taková ošklivá doba plná ošklivých předpisů, ve které oškliví architekti tvoří ošklivé věci podle ošklivého zadání od ošklivých investorů.
ad palmexman 10.07.09 06:16
Mluvíme neustále o pokroku, o zvyšujícím se bohatství společnosti a Vy najednou palmexmane tvrdíte, že naši předci měli projektování lehčí, jednoduší a bylo více peněz a prostředků a nemuseli dodržovat žádné předpisy.
Jak by se asi dnešní krabicoví neumělové poprali s úkolem vytvořit návrh Národního divadla, když by jim investor zadal jen že budova musí být krásná?
Jak pak by své divadlo ozdobili? Kotrbovými panáčkosochami?
Kdyby to dělali ti dnešní Šépkové, Boráci, Jiřičné, tak kam by se na ně Zítek hrabal, že?
hano petr.cagaš 10.07.09 08:05
1. Reagovat můžeš, i když bych poprosil o větší stručnost. 2.Řekla jsi, že jsi mi něco vyvrátila a já si jen nemyslím, že by to bylo tak jasné, jak jsi to řekla. Rádá zjednodušuješ a pomáháš si třeba tím, že mou reakci nazýváš hysterickou. 3.Tykáme si nebo vykáme? Začala jsi s tykáním, tak jsem to bez ironie přijal. 4.Ve svých komentářích jsem velice zdrženlivý. Můj názor na architekturu je daleko kritičtější. Ale to nelze říkat veřejně. Ani to nemám zapotřebí. Taky nejsem bez chyb. Akorát na rozdíl od některých architektů svoje chyby nevystavuju na odiv ani je nevyzvedávám jako přednosti.
palmexmane petr.cagaš 10.07.09 08:13
Nerozumím asi o čem mluvíte, nechtěl byste mi to blíže vysvětlit? Moje kritika se týká především vnějšího vzhledu budovy. Předpokládám totiž a moje zkušenosti jsou takové, že provozně jsou budovy celkem v pořádku a zdaleka ne tak kontroverzní jako vnější vzhled budovy. Ten má ovšem největší vliv na to, v čem žijeme.
hano petr.cagaš 10.07.09 08:20
K tomu cenzurování a mazání. Archiweb umožńuje mazat celé články i s diskusí. Tuto možnost jsem využil. Myslím naprosto "legálně". Cenzurovat nelze.
pane cagaši, šoupejte jv 10.07.09 13:33
Vážení a milí,
Jednou ze zásad chování slušného člověka je, že mluví nahlas o věcech co zná a ke kterým má co relevantního říct. O zbytku pak mlčí a tiše šoupe nohama.
Prosím Vás především pane Cagaši více šoupejte, nebo alespoň přemýšlejte.
Hodnotit nejen soudobou architekturu z pohledu líbí-nelíbí a na tomto naprosto subjektivním základu napadat autory staveb, mi příliš slušné nepřipadá. Naopak mne to jako architekta uráží.
Domy nestojí jen proto aby se líbily, ale, a to především, proto aby fungovaly a sloužily klientům, kteří mají nemalý podíl na jejich finálním výrazu, nemluvě o zmíněných předpisech, regulacích a závazných ustanoveních. Nesvaluji vinu za nepříliš povedené domy na úředníky, či jiné třetí osoby. Jde mi o to osvětlit Vám, že dům nevznikne během okamžiku jako avantgardní skica či pravoúhlý model, ale jsou za ním desítky a stovky hodin práce a přemýšlení mnohdy teamů lidí, keteré svým plácáním znevažujete.
Pochybuji, že vy jste se nad některým z kritizovaných domů či projektů zastavil více než na pár minut.
Domy se staví stále stejné. Stále mají stěny, stále mají okna. Změnila se ale společnost pro kterou se domy staví a její nároky na domy samé. Nedokážete li se zžít s okolním světem a jeho současnou podobou a souvyslostmi, vřele doporučuji návštěvu lékařského zařízení, případně alespoň kurzů slušného chování.
pane jv petr.cagaš 10.07.09 23:14
Mám jen dvě otázky:
1. Vážne si myslíte, že moje příspěvky jsou tak AROGANTNÍ, POVRCHNÍ A SPROSTÉ jako váš?
2. Myslíte si, že jsem se svými názory na současnou architekturu osamocen?
Děkuji za odpověď.
pane jv petr.cagaš 11.07.09 09:45
Nechci se schovat za své dvě otázky. Pokusím se slušně odpovědět.
1. V architektuře je téměř každý názor subjektivní. Vy si přejete, aby se k architektuře vyjadřovali jen architekti a ostatní šoupali nohama. Já mám názor jiný.
2. Metoda " líbí - nelíbí " je zvláště v architektuře docela vhodná.
3. Domy stojí nejen proto, aby sloužily, ale v neposlední řadě, aby se líbily a to nejen architektům a investorům, ale také veřejnosti. ZVLÁŠTĚ U VEŘEJNÝCH STAVEB.
4. Vím, jak vzniká stavba. Pro mne je důležitý výsledek a nikoliv velikost teamů.
5. Nesouhlasím, že domy jsou stále stejné, protože mají pořád stěny a okna. Nad každým z kritizovaných domů jsem strávil hodně času. Asi více než vy nad mým textem. S okolním světem se zvláště v Opavě sžívám docela dobře. Naštěstí je tady krásná stará knihovna a to je jiné kafe.Bílá kostka, modrý ovál nebo čtyři věže jako v Paříži nehrozí.
6. Možná byste kurs slušného chování měl navštívit také vy a vzít sebou ty české architekty, kteří tak urážlivě a jedovatě plivou například na Kaplického, kterému přitom nesahají ani po kotníky. .
. Tomáš pavlík 13.07.09 15:13
Já osobně si myslím, že třídit stavby podle toho jestli to jsou krabice nebo ne je docela nesmysl. V podstatě je docela lehké říct, že se mi něco nelíbí ale na to má každý právo. To, že se nám stavba nelíbí, někdy řekne první intuice , někdy k tomu dojdeme až po čase, ale kdosi mi jednou řekl, že architektura je hledání. Říkat, že se mi celkově nelíbí současná architektura, je však celkem odvážné, není zde možnost výběru, Proto bych se raději dozvěděl, CO se Vám na té "ošklivé" architektuře nelíbí, popřípadě říci alespoň kam by podle vás měla architektura směřovat. Je lehké říci že cesta je špatná, ale pokud někdo říká, že je cesta špatná, měl by se alespoň pokusit objevit cestu jinou.
panu Pavlíkovi Václav 13.07.09 16:53
Pane Pavlíku, dle Vaší výzvy sděluji, že naprostá většina staveb současné architektury se mi nelíbí protože je zejména fádně krabicovitá, nezdobená a samý ohavný pohledový beton. Ceatou je dál používat rozvíjet tradiční architekturu. Co Vy na to?
tomáši pavlíku petr.cagaš 13.07.09 16:56
1. Netřídím stavby podle toho, jestli jsou to krabice nebo ne. Dnešní veřejné stavby většinou krabice nebo něco podobného jsou a z krabice těžko uděláte něco jiného než krabici.
2.. Já ke svému názoru docházím několik desetiletí. Nelíbí se mi většina současné architektury, ale jsou i docela dobré stavby. V mých očích ale historické architektuře nemohou konkurovat ničím. Těšil jsem se v roce 1989, že se architektura změní, ale je to stále hodně podobné socialistickému realismu. 20 let jsem to říkal jen svým blízkým. Už se to ale nedá vydržet.
3. Hledání cesty je jen a jen na architektech. Když se mi nebudou líbit auta, mám si vymyslet lepší? Dík za radu.
co se mi nelíbí? šárka 13.07.09 17:58
Dobrý den, nevím, jestli má cenu vstupovat do takto nastavené diskuze (co se mi na té současné české architektuře nelíbí), ale pokusím se to velmi zjednodušit (jinak to na tomto prostoru ani nejde).
Na současné české architektuře se mi (mimo jiné) nelíbí:
1/ urbanistické sprasení českého venkova
2/ nedostatek pokory vůči místu a okázalé vymezování se vůči okolí (to, že je to okolí mnohdy blbé, to nijak neomlouvá)
3/ krabice podivných proporcí s úzkými střílnami místo oken, které jsou po fasádě rozházeny bez ohledy na základní principy estetiky (nad slovem estetika jsem dlouho váhala, ale teď mě nenapadá nic lepšího.)
4/ to, že na mnoha stavbách je vidět, jak snadné je na projektování používat počítač. Kdyby si to architekt musel vyrejsovat redisperem u stolu, možná by kolikrát sundal nohu s plynu...
5/ zbožnění pohledového betonu na straně jedné a roztodivně pohádkově barevné fasády na straně druhé...
atd...
Je zajímavé, že v zahraničí tyto nepříjemné pocity při pohledu na nové baráky nepociťuji...
šárko petr.cagaš 13.07.09 20:44
1. Vidíte, v jednoduchosti je často síla a krása. Možná i proto je diskuse takto nastavena. Souhlasím se vším. Docela s radostí. Podtrhuji, že ani já v zahraničí nepříjemné pocity při pohledu na nové baráky nepociťuji. VĚTŠINOU. Takže se domnívám, že má smysl vstupovat do takto nastavené diskuse.
2. JEDNODUCHOST NENÍ ZJEDNODUŠOVÁNÍ. To si ještě pořád v naší krásné České republice pleteme.
3. Chtěl bych vás poprosit, zda byste svůj názor neřekla ještě jiným způsobem. Tedy tak, jak byste se vyjádřila, pokud byste nebyla svázána takto nastavenou diskusí.
ještě něco petr.cagaš 13.07.09 20:51
Myslím, že je občas dobré říct si jen LÍBÍ-NELÍBÍ a potom teprve hloubat PROČ...Zvláště dnes, kdy se teoreticky zdůvodňuje kvalita kdejakého šuntu v kdejaké oblasti, nejen v architektuře. Zdravý selský rozum ve zdravé míře může být docela prospěšný.
Často se nám také něco líbí nebo nelíbí ani nevíme proč.
A děkuji všem diskutujícím. Řekl bych, že tudy cesta vede.
Naopak Martin Rosa 13.07.09 22:59
Zvláště dnes, kdy se teoreticky zdůvodňuje kvalita kdejakého šuntu, je nutno k architektuře přistupovat kriticky a odhalovat její kvality, kterých je více, než jen ta estetická. Obávám se, že v dnešní době se v té záplavě bez určité námahy nedá zorientovat...

Mimochodem, nějak mám pocit, že Vy sám jste ještě nedokázal jasně formulovat, co se vám tedy líbí (ono to "nelíbí" jde trochu líp, že?). Samozřejmě pomíjím to, že se Vám líbí architektura Jana Kaplického, což je poněkud úzké vymezení a mnoho příležitostí ke každodenní radosti to nenaskýtá...
posilen alkoholem Jiří Richter 14.07.09 01:10
mozna ze architekti krabicemi navazali na funkcionalismus, navzali na pretrzenou nit, zachovali kontinualitu, ze ktere muze vzniknout neco nove, krasne
líbí- nelíbí šárka 14.07.09 08:58
Estetika domu ale asi nejvíc ovlivńuje "veřejný prostor".
Jako nearchitektonická veřejnost, procházející kolem domu, sleduji pouze estetiku- provozní náklady a vnitřní uspořádání mě v tomto směru nezajímá. Protě ono zde občas zatracované "líbí- nelíbí". Tak to dělá většina laiků- kromě těch, kteří se neumí dívat kolem sebe a je jim všechno šumák.
Ale ani architekti by neměli upouštět od subjektivního pohledu- vždyť krása a funkčnost by měla jít ruku v ruce (kalokagathia? nebo jak jsme se to kdysi učili).
Teoreticky vznešeně zdůvodnit blbost není zase tak těžké, není ani tak složité vznosným opisem popsat kadibudku, a v barokním obraze, namalovaném pod vlivem bouřlivých niterných tlaků a pár žejdlíků piva, najít kompozici vepsáním kružnic a tojúhelníků- to vše je ďábelsky jednoduché. Jenže po letech zůstane vždycky jen blbost, kadibudka a obraz...
Před internetovou dobou prostě někdo postavil banální barák- a dosah toho činu byl omezený. Dnes se to, doplněné patřičným expozé, stane díky internetu událostí, o které se dlouze a plamenně diskutuje.
Archiweb se v tomto směru činí asi nevíce a já jsem tomu paradoxně ráda- občas mi to sice zvedne adrenalin, občas mě to pobaví, ale každopádně mě to nutí o architektuře přemýšlet- a to ani nejsem architekt.
Takže Archiwebe díky, i když s většinou zde uveřejňované české moderní produkce mám problém.
Vadí mi trochu nejednoznačné pojmy Dr.Kongo 14.07.09 09:15
proto kladu pár otázek:
1.Co to je historická architektura?Historický je dnes už i předválečný funkcionalismus nebo socialistický realismus.Pokud ovšem někdo myslí architekturu do nástupu moderní doby(t.j. do secese nebo arts and crafts) a považuje ji za jakési měřítko ), tak s ním je asi těžké diskutovat o současné architektuře.
2.Co je socialistický realismus? To je celkem přesně vymezený pojem, zahrnující 30.-50.léta (Poruba, Lomonosova universita apod). Od. 60.let do r. 1989 u nás přece nelze mluvit o socialistickém realismu, to je pokleslý až zdegenerovaný funkcionalismus (paneláky).
3.Co lze namítat proti pohledovému betonu, myslím z estetického hlediska? nemusí se mi líbit, to se pak nedá nic dělat, taky je to u nás nyní trochu móda, ale používali ho Le Corbusier i Louis Kahn.A jejich stavby považuji z estetického hlediska za krásné.
4.Mohou být dnes továrny či sklady jiné než jsou? Asi jen výjimečně. Dnes se nestaví na 50 nebo více let, ale třeba jen na 5-10, což je důsledek globalizované ekonomiky.A s tím se nedá moc co dělat.
myslím pepinka 14.07.09 17:51
myslím, že poloha líbí/nelíbí v aktuální arch (hudební, divadelní, výtvarné...) produkci je tak subjektivní, že ji ovlivňuje i projektování se do autora. bylo to vidět například na kauze národní knihovny - blob se líbil všem, pro které kaplický symbolizoval zneuznaného génia / nepřítele Klause / milovníka žen / odpůrce pravoúhlosti... zaujal mnoho populistických poloh včetně absolutního milovníka blíže nedefinované krásy což považuji za mimořádně chucpe rafinovanost.
u neaktuální tzv historické arch produkce se toto neděje.

šárko petr.cagaš 15.07.09 07:40
Jestli můžu tykat, tak musím říct, že mi mluvíš z duše. Já bych to prostě lépe nenapsal. Můžu tě poprosit, abys za mne odpověděla na poslední dva příspěvky? Myslím, že to zvládneš lépe než já. Pochopím, že někdo nechápe mne, ale že někdo neví, o čem mluvíš ty, je mi záhadou. Díky Pepince vím, proč se mi Kaplický líbí, protože toho jeho odpůrce opravdu nemusím. Jsem raději na straně Kaplického, Svěráka a tak než na straně Knížáka , Hájka, nebo Lucie Bílé.
Petře šárka 15.07.09 11:53
asi tě zklamu a vnesu ti do toho chaos- I když věřím, že třeba tobě se Kaplický líbí z jiných důvodů, než píše pepinka, přesto s ní souhlasím. Ano, člověk musí být vědomě objektivní, aby v sobě potlačil osobní vztah k autorovi (a to platí všeobecně).
Ale případ NK je pro mě spíše než ohromující architekturou (?) jasným dokladem toho, jak lze pečlivě připravit soutěž tak, aby dopadla s kýženým výsledkem, jak lze využít/zneužít media, jak snadno lze v současném světě měnit skutečnost ve virtualitu. Více se o té soutěži šířit nehodlám, napsáno na archiwebu toho k tomu bylo dost.
Já osobně estetiku Kaplického nijak neobdivuju, ba dokonce je mi většinou dost nepříjemná, stejně jako mi byl i on svým vystupováním. Ale v tomto případě to není tak, jak píše pepinka, protože nejdřív jsem znala některé jeho věci (jako dítě architekta generace Kaplického jsem o něm věděla přece jenom dříve než většina ostatních), a až teprve díky soutěži na NK jsem zjistila, že je to arogantní ješitný chlap. Tedy alespoň v mých očích- určitě pro jiné to mohl být okouzlující společník.
K teoretické diskuzi o tom, co je historická architektura, socrealismus, estetika betonu, a s kým je těžké (či lehké) diskutovat o současné architektuře se dnes nepřipojím, na to je moc velké vedro
šárko petr.cagaš 15.07.09 17:20
Naopak bezvadná odpověď. Já nepotřebuju aby se mnou někdo bezvýhradně souhlasil a pomáhal mi, mně stačí přesně formulovat myšlenky. díky.
Vojta 16.07.09 20:11
K aféře NK bych chtěl pouze říct, že by jsme neměli řešit tolik pana architekta, jako spíš dílo. Je důležité si uvědomit, že je úplně jedno jestli byl takový nebo makový, měl nebo neměl rád prezidenta...

Co se týká současné české nebo světové architektury, mám obavu, že jedním z velkých problémů je ten, že prostě neexisstuje jeden univerzální sloh, kterým by se řídil vzhled budov tak jak tomu bylo v minulosti(Nechci říct, že systém jednoho univerzálního slohu je nejlepší, spíš si myslím, že spoustů věcí zjednodušuje). Je spousta možností vývoje, ale architekti, ani odborná případně laická veřejnost neví jakým směrem se vydat. Nikdo si není úplně jist, která z nich je ta "správná" Možná jste teď čekaly nějákou převratnou myšlenku typu: " Funkcionalismus vyřeší vše!" Ale za sebe můžu upřmně říct, že taky nevím kam by se měla ubírat. Další věcí ve které vidím problém je taky ten, že lidé se prostě nikdy neshodnou a každému se líbí něco jiného. A mnoho lidí řekne: "Tohle se mi nelíbí, je to hnusné!" Ale kdyby ste se jich zeptaly, co by se jim líbilo, nic konkrétního vám neřeknou....
Pane Cagas jiri vitek 16.07.09 23:12
Vysvetle Te mi prosim tohle:
hledat : klasik 142
Google

Rozšířené vyhledávání
Nastavení
Prohledat Web Stránky pouze česky
Web

Výsledky 1 - 10 z asi 348 000 na dotaz klasik 142. (0,23 sekund)

vyhledat g-servis : Výsledky 1 - 10 z asi 307 000 000 na dotaz g-servis. (0,20 sekund)

http://www.gservis.cz/projects/project.jsp?pk=klassik142


>Václav 09.07.09 10:31 takyarchitekt 22.08.09 03:59
Václave, nejdrive laskave zde sdelte okoli ktereho mesta, ci ktere mestske historicke jadro jsem zdevastoval, nez se do mne zacnete strefovat (" Zato odpudivé hranaté betonové krabice bunkrového typu, jimiž se exhibují dnešní autorizovaní "takyarchitekti", devastují nejen okolí měst, ale i městská historická jádra.").
Zato jste se ale tady zrovna nestrefil, nebot ta" Okolí měst devastují.. krabicovité velkosklady, předimenzované soustavy silnic, křižovatek a parkovišť" maji na svedomi spise inzenyri, nez architekti.
Zaverem, podivejte se na temer kazdou "podnikatelskou vesnicku" v okoli Prahy, jak nici blizky venkov, nez prohlasite, ze: "Nikdy jsem neviděl, že by tradiční výstavba se sklonitými střechami něco devastovala".
Jinak s Vama ale naprosto souhlasim.
ie Obsese , ale čím ? 30.08.09 14:50
Slyšel jste pane Cagaš někdy ono tvrzení , že architektura odráží ducha doby ve které(m) vzniká ? Zamýšlel jste se nad tímto někdy ? Zdá se mi, že nikoliv. Zkuste se nad tím zamyslet. Zamyslete se nad současnou situací ve světě i u nás. Zkuste se zamyslet nad postavením architektů / řemeslníků v minulosti a v součanosti. Zamyslete se nad procesy které vyvolávají potřebu po vzniku stavby - v minulosti a nyní. Zamyslete se nad společensko-politickými poměry ve světě tehdy a nyní. Zamyslete se nad civilizacemi a jejich kulturou tehdy a nyní. Zamyslete se nad rozdílem mezi bohatstvím a chudobou té či oné země. Zamyslete ste nad vývojem společnosti. Zamyslete se nad každodením stylem života v minulosti a nyní. Porovnejte tradice. Zamyslete se nad rozdílností podnebí a klimatickými podmínkami. Porovnejte architekturu v Africe / Evropě. Bude váš slepý názor nabývat stejné platnosti jak pro Džibutsko tak pro SAE? Vše souvisí se vším. Vaše plácání nesmyslů nad současnou architekturou je pouhý odraz vaší krátkozrakosti. To co vy chcete nezávisí na architektech. Cožpak je to tak těžké pochopit ? To že Kaplický postavil obchodní dům v Selfridges je z vašeho pohledu odrazem jeho geniality , ale z mého pohledu (aniž bych snižoval jeho přínos) i toho , že mu bylo dovoleno postavit tento dům. A investor si určitě dobře spočítal , že se mu investice bohatě vrátí. Kdo by měl být tedy více opěvován , Kaplický nebo investor ? A je tato architektura poplatná pouze zisku relevantní architekturou? Příspívá tento dům vůbec něčím pozitivním dnešní konzumní společnosti? Zkoušel jste si někdy pokládat tyto otázky? Zkoušel jste někdy kriticky promýšlet co všechno sovisí s architekturou , co je vlastně architektura. Chápete vlastně co vše vypovídá postavení nějakého domu ať už kvalitního nebo ne? Přijde mi , že nikoliv. Přijde mi, že nechápete souvislosti s architekturou spojené. Přijde mi ,že rozhodujícím faktem pro kvalifikaci nějaké stavby se pro vás stává výraz fasády. Toto nazírání na architekturu je výsadou laika. Jenže vy vaše názory obhajujete až s chorobnou zarputilostí. Vyvoláváte diskuzi , ale nejste schopen se zamyslet nad tím , co tu někteří lidé píší , jenom obsedantně oponujete. Myslím , že chápu na co nadáváte , ale vězte, že budova jakožto projev architekta to zdaleka není. Zkuste se někdy zamyslet co se skrývá za oponou...
Před oponou, za oponou Lín 02.09.09 03:34
Také nejsem spokojen s tím, jak se v současnosti vyvíjí architektura a urbanismus. Každý z těch důvodů, které dále uvedu by byl tématem pro samostatný článek.
1) Urbanismus a rozvoj měst. Nelíbí se mi, že vznikají celé čtvrti neorganicky, narychlo od "prkna". Nedávno jsem se díval na nádherný model plánované obytné čtvrti. Při mé averzi k developerským projektům jsem si řekl - máš na to pět minut, abys našel, proč tam bydlení bude na houby. Dobu jsem ani zdaleka nevyužil. Po chvíli mi začalo znít hlavou: "A co děti? Mají si kde hrát?" Jediné, co tam bylo pro děti byl právě ten pohledový beton. To se vyřádí. Vadí mi, že se teď projektují velké celky, ale jako "stroje na bydlení" nebo na nakupování, na úřadování a na vyrábění. Město se vyvíjí tak, že pěší doprava se stává nesnesitelnou a směřujeme k tomu, že v zácpách budeme přejíždět ze stroje na bydlení do stroje na práci odtud do stroje na nakupování, vyjmout děti ze stroje na vychovávání, abychom se vrátili do stroje na bydlení.
2) Objekty nevznikají organicky, ale jsou příliš předurčeny (pod)průměrnými předpoklady. Například obchodní centra umožňují jen jeden určitý druh podnikání - prodej hotového produktu. Jediné, co se tam vyrábí jsou tak maximálně klíče nebo koláčky. Ale aby tam bylo možno vestavět cukrárnu nebo lahůdky s vlastní výrobnou - to prostě ekonomicky nejde. Proto se většina výrobků dováží a mají značnou trvanlivost - na úkor požitku. Řešení budovy tak omezuje moji radost ze života, protože vídeňskou kávu dostávám s holicí pěnou místo poctivé šlehačky. Kavárna nemá zázemí na mytí nádobí, takže si svou nijak lacinou kávu můžete "vychutnat" z plastového kelímku s plastovou lžičkou. Hrajeme si na hogo-fogo, ale kultura je stejná jako v bufáči na nádraží.
3) To ale neznamená, že bych byl a priori proti obchodním centrům. Napadlo mne totiž, že mimo jiné nahrazují korzo, které z měst zmizelo. Veřejný prostor, kde se dá chodit bezpečně pěšky a třeba se i potkávat. Takový rynek v krabici.
4) Netrpím iluzemi o historii. Z města zmizela spousta ohrad a bud, ve kterých podnikatelé začínali a končili. Teď je mnohem horší začít. Práh vstupu do odvětví se díky všemožným předpisům velmi ztížil. Jak by asi dnes začínal Edison? Unikátní na starších čtvrtích je proto podle mého právě ten organický vznik. Prostředky byly omezené, takže se využila i malá proluka a její využití bylo promyšlené. Tehdy by nikoho nenapadlo vyplnit přízemí s nicneříkajícími reklamami. Tam musel FUNGOVAT krám. A to takový, který zrovna v okolí chyběl. Dnešní investoři "mají moc peněz". Něco postaví a on se už někdo najde, kdo si to pronajme.
5) Na současné "architektuře" je dobře poznat typ kapitálu, který ji tvoří. Jednoznačně se jedná o rizikový kapitál s očekávanou návratností v řádu let. Vzniká tak architektura na "vrch huj a vespod fuj", která investuje čtvrt miliónu do stolu v recepci, ale infrastruktura objektu je špatná, není schopna zajistit komfort a je neúsporná. Kromě marnotratně koncipované vstupní haly už Vás čekají jen nízké stropy a stoly našlapané jeden vedle druhého. Ale rozprašuje se tam vůně, aby se lidé cítili lépe, když už musí poslouchat telefonáty od všech sousedů. Chcete-li, můžete přistoupit k oknu ze kterého na Vás v létě praží a v zimě čiší chlad a vaši zákazníci z té výšky vypadají jako broučci. Jen je zašlápnout. Šťastnější mohou na terasu, kde se v nedopalcích pěstuje nějaké nízké roští. Do výtahu se vejdete, když jdete s kolegy na oběd, protože hned po kolaudaci ten původní, malý vybourali, když zjistili, že se do budovy nedá nastěhovat nábytek. Paní na recepci už je taky spokojená, protože dostala elektrická kamínka poté, co vzduchová clona nade dveřmi zamrzla a praskla. "Lounge" je ale v létě stále přehřátá, protože halogenové osvětlení je silnější, než se uvažovalo, přibyly stojany s reklamami a automatické dveře stále zlobily, tak jsou neustále otevřené a do objektu je nasáván horký vzduch. Taky odsávání od van s fritovacím olejem se nějak nepovedlo a reklama na smažené speciality je cítit i z modelů v butiku. Doufám, že jsem správně vyjádřil hodnotu takových objektů a jejich přínos společnosti.
6) Docela jsem zvědav, jak se bude situace vyvíjet, až stávající vybavení objektů začne dosluhovat. Rekonstruovat nebo raději zbourat?
7) Pokud se týká Šmoulovů, tak tam útěk z paneláků po spirále skončil v bodě se stejným zásadním nedostatkem. Je to panelák naležato. Stroj na bydlení, jen rozplizlejší. Jiný druh uniformity, ale stejně ubíjející. Stejný problém, jako na sídlišti: "Kam tedy jít? Kde se pobavit?"
8) Nové objekty ignorují okolí. Za co nejméně peněz je nutno udělat největší kubaturu, která ještě projde. Hodnota Architektury se hodí jako záminka pro porušení limitu nebo se šestnáctipatrový objekt prohlásí za přirozený přechod k pětipatrové zástavbě.
9) Dopravní řešení jsou v nedohlednu, ale zástavba čtvrtí se stále zahušťuje. Pro kapacity parkovišť v nových budovách se používají nejnižší možné směrné hodnoty a velká část parkovacích míst zůstává nevyužita, takže návštěvníci nových budou zhoršují už tak špatný stav.
10) "Miluji" sádrové modely. Je na nich vidět to, čemu říkám "vrtulníková architektura". Až budete u nějakého takového modelu stát, představte si, jak se tam plížíte jako chodec, jak chodíte po vykroužených prodloužených cestičkách kolem nájezdů do podzemních garáží, jak cestou pro rohlíky jdete kolem nepřívětivé betonové stěny garáží, které se už pod zem nevešly.
11) Stejně tak mne fascinují vizualizace nové architektury, kde geometrie objektivu "rybí oko" udělá z mrakodrapu kadibudku, betonové stěny jsou bez graffiti,v podchodech se svítí (a není tam nic cítit).
12) Ale to nejlepší přijde, pokud opravdu budeme chtít zmenšit energetickou náročnost objektů. Co si pak počít se všemi těmi návrháři akvárí?
13) A žertík nakonec. Současná architektura je diskriminující. Snaží se zamezit pocitu klaustrofobie, ale kdo staví pro lidi s agorafobií?
Bosak 22.09.09 14:52
Velmi spravne, plne sa stotoznujem s nazorom autora !!! U nas v Bratislave sa architektom tak podarilo znicit Stare mesto, ze uz tam nema najmensi zmysel chodit. A turisti sa sem chodia iba opit a vysulozit. Bravooo, moderny architekti!!!
pane Líne hk 23.09.09 20:24
joj to je písmenek!
to, co popisujete je důsledek toho, že lid zbohatl a současně se přestal věnovat řemeslu a tím upadla tradice estetiky? všimněte si jak laici bezohledně renovují a vylepšují obydlí. jak se developeři a politici "obejdou" bez komplikujících architektů. proto naopak: více architektů!
Zajeďte si do Litomyšle - příklad, jak vypadá město, kde je osvícená radnice, která má respekt k architektům - k r á s a
re - Lín Vích 29.09.09 14:19
Líne, s dovolením, pokud nejste proti, jsem váš trefný rozbor dal do rubriky Urbanismus
http://www.beau.wgz.cz/urbanismus/pred-oponou-za-oponou.html
díky za něj!
obsese-utkvělá myšlenka petr cagaš 29.09.09 17:54
1. Nejsem posedlý utkvělou myšlenkou. Pouze se snažím zjednodušit problém na podstatnou věc a neskákat z myšlenky na myšlenku, když nevím kudy kam. Dnešní architekti jsou strozí ve svých návrzích. V jejich obhajování jsou však nejednou velmi složití. Kdyby navrhovali jak mluví, oči by nad jejich domy přecházely.
2. Říkám, že jsem laik, protože se nechci tvářit jako někdo, kdo všemu rozumí. Přesto přemýšlím o architektuře samozřejmě ve všech souvislostech a už velmi dlouho. Výsadou laika není omezenost. Tak jsem to nikdy nemyslel. Výsadou laika je vidět něco, co odborník může přehlédnout. Říká se tomu profesní slepota.
3. Problém architektury vidím především v tom, co můžu vidět. Ve vnějším vzhledu a výrazu budov, tedy jednoduše řečeno ve fasádě. Celkem vzato užitná hodnota všemožných staveb mne docela uspokojuje a osobně v tom nevidím problém. Argument, že fasáda musí být hnusná, aby vnitřek byl hezký je scestný a alibistický. A už vůbec není pravdivý. Více méně je to lež jako věž.
4. Kaplického nepovažuji za genia a vůbec interpretace toho, co tady píšu je občas neuvěřitelná. Ukažte mi, kde jsem alespoň naznačil, že Kaplický je génius.
5. Je to, co říkám opravdu tak těžké pochopit? Podle délky a zarputilosti některých příspěvků, které ze mne dělají omezeného diletanta bez schopnosti vidět souvislosti, asi ano.
6. Snažím se být stručný a prosím o totéž i ostatní, nicméně je to jen na vás a děkuji, že mi věnujete svůj čas ať už negativně nebo pozitivně. Vážím si obojího.
7. Kdo mne chce opravdu trochu pochopit, má šanci, pokud najde na archiwebu domy, které se mi líbí. Je jich už kolem dvaceti a jsou mezi nimi i krabičky.
stručnost petr cagaš 29.09.09 17:55
Předchozí můj příspěvek neodpovídá mé představě o stručnosti. Omlouvám se...
línovi františek procházka 29.09.09 22:28
se obtížně hledá společný jmenovatel pro problematiku architektury a urbanismu, o kterých poznamenává trošku troufale, že není s jejich vývojem spokojen. zkusil bych trošku pomoci - hk navrhuje více architektů - možná ano, i když množství nebude nejzásadnější parametr. osobně bych se přikláněl k posílení pozice selského rozumu, který bývá architektům, generalizujícím širokou problematiku vzniku sídla či domu často bližší, než zástupům technokratů, normozpytců, památkářů, ochranářů a receptářových samovzdělanců, lemujících cestu vzniku domu. někteří si totiž ještě dokáží položit základní otázku - čím má ten dům být? ptal se někdo ve vašem okolí? ptal se někdo na staromáku? myslím, že ne moc často. proto nejsem se stavem architektury a urbanismu nespokojený - nic jsem totiž pro jejich kvalitu neudělal...
františku procházku petr cagaš 30.09.09 08:36
Vy jste úžasný.
1. Nedžíte se tématu a hledáte jen jména pro své protivníky, kterými bzste je co nejlépe urazil. Technokrati, normozpytci, památkáři, ochranáři a receptářoví samovzdělanci mají na architekturu menší vliv než architekti. Kam se řadíte prosím vy?
2. Pokud budu vidět špatný fotbal, nemám právo být nespokojen, protože jsem pro jeho kvalitu nic neudělal?
cagaši petře františek procházka 02.10.09 17:15
uznávám, že je to vaše diskuse (někdy se dokonce zdá, jakoby vaše příspěvky psalo více lidí), a proto klidně rozhodněte o přislušnosti mých příspěvků k tématu. vemte přitom ovšem v potaz, že podstatou diskuse je pochopení smyslu sdělení předřečníka a teprve následné vyřčení názoru svého. v tomto směru jsme na tom (jako společnost-tedy nic osobního) spíše špatně.
nemluvím o protivnících, nihoho neurážím a zejména ne osoby, které jsem vyjmenoval jako typy významně ovlivňující a spoluvytvářející proces vzniku urbánní a architektonické produkce v naší zemi. nejste žádný hlupák, tudíž předpokládám, že mi rozumíte. osobně se řadím k rodinným typům s občasným sklonem k samotářství.
jako divák si kdykoli zanadávejte na mizerný fotbal, z pozice manažera klubu, který hraje třebas nikoli nejvyšší soutěž, je to alibismus
dobře petr cagaš 03.10.09 07:51
Psal jste, že nejste nespokojený, protože pro kvalitu architektury jste nic neudělal. Myslím, že jste obyčejný občan jako já. Nikoliv manažer. A z pohledu občana není nutné nejdříve pro stav architektury nebo fotbalu něco udělat před tím, než budu kritizovat. Ovšem kritika fotbalu od občanů bývá většinou jen prostředkem vybít si svou zlost na život.
Označení technokrat a normozpytec se většinou používá, když chci někoho zesměšnit nebo urazit. Podobně jste je použil i vy. Přiznejte se dobrovolně.
Své příspěvky píšu sám a je mi jasné, že si můžu i protiřečit. Jsem rád, že se najdou lidé, kteří se mnou souhlasí a doufám, že se situace v architektuře pozvolna změní. Kdybych tady třeba jen pár lidí přiměl k zamyšlení, stačí to. Já jsem se tady už taky mohl na několik otázek podívat z jiného úhlu než je mi vlastní. A vovo votom to je.
cagaš do kroje!!! Peter Mosio 08.10.09 01:01
Ale jist jistě, nezapoměnme na to, že krom doplňování a kopírování rádoby historizujících staveb bych měli turistům nabídnout ještě něco více. Lidové veselice, pestre kroje, bodré venkovské tatíky i upjaté městacké pary s toporným pohledem a chůzí, kočáry a drožky, pach kobylinců i smrad moče mísící se s prachem města. ! to by byl teprve skanzen. Vše bych zakončil vyléváním nočníků přímo na ulici. Pane Cagaš, vstáva! I Broučka s toho sudu nakonec vytáhli! Život jde dál, nemůžeme lpět na starých schématech a žít v virtuální smyčce. A mýlíte se, ono je jednoduché brát si do huby La Defance, vždyt je to prostě kanclářská čtvrť. Na co se jezdí dívat do Barcelony, proč chcou vidět Calatravu, Nezapomente, že v době svého vzniku málokdo chápal pyramidu v Louvru ... dnes je stejně přirozená jako Notre Dame na Ile de la Cite. Nevznikly náhodou bulváry Paříže tak, že si někdo postavil hlavu a jel kupředu hlava nehlava? Každá doba přináši novou vrstvu, když to nechcete vidět a pochopit tak se s tím alespoň smiřte.
asi přeháníte, petere mosio petr cagaš 11.10.09 16:12
Pyramida v Louvru se mi líbila od začátku, široké bulváry v Paříži se mi nelíbí stejně jako La defance. Nepovažuju za normální vystavovat instalační trubky na odiv. Připadá mi to zvrácené a jako výraz naprosté bezradnosti. Prostě se mi chce nad některými stavbami plakat. Zbourat je nemůžu, tak sem tam pláču tady.

konec nekonečné diskuse petr cagaš 11.10.09 16:20
Všiml jsem si, že pan Rosa zrušil svůj článek o přestavbě funkcionalistického domu. Pro mne z toho vyplývá, že asi opravdu "zapleveluji" stránky archiwebu diskusí, která není pro tento web vhodná.
Z toho důvodu zruším také svoje články. Myslím, že asi do konce měsíce října, aby mě někdo neobvinil, že špatně zacházím s diskusními příspěvky ostatních pisatelů.
Děkuji za čas, který jste zdejší diskusi věnovali.
vskutku přeháním rád Peter Mosio 15.10.09 01:30
nicméně, je vidět, že se významově míjíme. život jde dál a tak jako ve měste budou vznikat nové a nové milované či nenáviděné vrstvy zástavby i my pokročme k novým a nepoznaným horizontům diskuzí..
petere mosio petr cagaš 15.10.09 08:38
To, že vznikají nové vrstvy je jasné. Nejde o to, jestli to chci nebo nechci vidět, protože to nelze nevidět. Bohužel to vidím dnes a denně. A bohužel musím říct a taky to tady už nějakou dobu říkám, že ty nové vrstvy jsou v průměru čím dál tím horší.
Co třeba ta nová vrstva v Olomouci? To je pane VRSTVA a vzor pro budoucí vrstvy. Betonové bunkry na mě působí lépe. Těžko se s tím smiřovat.
tak skoncete to utrpeni pane Cagas. jiri vitek 16.10.09 11:05
Dal jste nám šanci, děkujeme. Mrzí nás, že se chystáte ukončit a smazat diskuze, které jste tak pečlivě vyvolal a které jste zhodnotil jako neúspěšné. Smažte je, ale až v říjnu, ať nám to není líto. Ono když se šťourá do vosího hnízda, vždycky vyletí pár vos a pak se těžko můžete tvářit, že vy ten klacík nedržíte. To je jako s domy. Něco postavíte s co nejlepším úmyslem a pak příjde někdo a řekne bez zamyšlení, že je to hrozné. Sboříte ho? Petr Cagaš postaví dům a přijde Vítek a řekne...to je hrozná vrstva..a vy ho sboříte? Nechápu ty vaše vývody, neco začnete a pak to smažete...
"Ono ty nové vrstvy jsou v průměru čím dál horší?"
Všechny tyhle vrstvy jsou dostupné vozidly, často i vozíčkáři. Mají ústřední topení, koupelny, teplou vodu, vybavené kuchyně, internet, televize a vehementně se zateplují. Jednoduše se dá říci, že dosahují
stále vyššího uživatelského komfortu. Pakliže zvyšujeme uživatelský komfort investujeme do zajištění základních potřeb, vizuální strana je v takovém to smýšlení sekundární. A navíc výtvarná strana domů je již dávno určena abstraktním uměním a zcela jinou filozofií, minimálně proto, že klasickou sochu umí málokdo a stojí to majlant. Hlavně také proto, že taková socha nebo portál je v dnešním normativním světě nefunkčkní. On by byl sice funkční, ale v rámci vyložených nákladů...Prostě krásnej barák by stál tolik, že na něj nikdo nemáme. A dá se říct , že se tato skutečnost projevuje ve všech parametrech života. Vemte si třeba godhaj a pršut. taky rozdíl který cítíte a vidíte,ale obojí nasytí. Když vemete naši malou zemičku v porovnání s globálním uvědoměním, tak jsme tak trochu bez vizi, bez architektury. Ti kdo staví obkládají klinkerem, nebo to dělají prozisk, který krátká krize zničí. Skeptici mohou říci, že jsme společnost bez hodnot, neboť peníze, sex a rokenrol / u nás rádio krokodýl a michal david, sjou spíše opravdu nehodnoty. Krásné vily továrníků, politiků, herců, umělců? Kdepak jsou? KOMFORT dostupný všem. Dáte-li všem všechno, nezůstane nikomu nic, můžeme dojít k postupné degradaci, která jejiž patrná v architektuře? Optimističtější vize je prozaičtější. Jsme na začátku nového vývoje, tzn. raný strojověk. Za 300 let tu máme gotické mrakodrapy, odpusťte nám ty dnešní románské. Architektura kterou obdivujete se vyvýjela tisíce let. Princip společnosti byl po celou dobu téměř podobný. My bychom žili v chatrčích, v bahně a blátě, pod biči dřeli na šlechtu. Neměli bychom žádná práva a kdyby se nám přece jen podařilo se podívat do většího města mohli bychom obdivovat ty krásné domy a paláce. Taky bychom jim nerozuměli a možná by nám některé přišli ošklivé. Něco se změnilo. Před cca 200 lety. Vyhlásili se republiky, zkonfiskovali majetky, rozprášil tehdejší govermant a přišel STROJ. Korumpovaná evropa už nežije v blátě a její občané mají právo na svůj komfort. Proto se vyrábí. Dřív se jedna rodina uživila z políčka brambor, jednoho prasete. Dnes umíme z pole brambor pomocí škrobů a dalších průmyslových produktů nasytit celou vesnici. Z jednoho prasete dokážeme udělat tolik produktů, že když se zeptáte jak chutnala klobása před 100 lety a dnes? Myslíte, že byste ten rozdíl poznal? Obsah masa je v některých masových produktech pod pár
procent. Přesto 1 000 000 000 lidí trpí hlady a denně umírá tisíce dětí protože nemají co jíst. Jejich garnitury prodávají ropu vyspělým státům, třeba i nám a za zisky staví Bohaté a velké domy, třeba by sa vám líbily. Obyčejní lidi, kteří se v té zemi rodí z nerostného bohatsví své země mají jen utrpení a bídu. Jsme na prahu nového věku, vše se ředí, aby stačilo všem. tak se zákonitě musí ředit i architektura. Taky občas pláču. Mladí lidé kupují pozemky v satelitech, staví domy, které se jen těžko dají nazvat domy.

Jejich prostředí je umělé stejně jako pornofilmy, normativní odstupy zajištují degradaci 50 % pozemků a struktura města se tak zcela vylučuje. Okna jsou malá, z plastů a výtvarno dodá zlatá mřížka. V městech občas vzniknou bytové domy, bez parterů, ulic, obchodů. Velikost bytů a prostory jsou na hranici únosnosti / důležitý je poměr mezi ziskem a vkladem. Má dáti/ dal. Toto je realita, ne architektura, nad tím můžeme plakat. 95 % vytvořeného prostředí po roce 89 postrádá jiný rozměr než funkci,ekonomii a rychlost.
na závěr: vemu-li na jedné straně ojedinělý projekt nového olomouckého centra vs. magalomanská výstavba naprosto podprůměrných hloupých a přitom roztomile, či komfortně se tvářících staveb, jsou mi ty betony přesným odrazem doby. Umění jako naprosto nepotřebný artikl ve spotřebním světě je možné konzervovat do betonových lahví na gotickém půdorysu s promyšleným vnitřním prostorem a provozem. Ostatně ten poměr obsluhovaných a obslužných prostor je v SEFO velmi zajímavý.
chcete-li pro společnost něco dobrého vykonat, můžete přece také navrhovat krásné domy. Jen do toho. Budeme se těšit.
Ti kteří architekturu mají rádi staví málo a ti kteří dělají biznis staví hodně!
pane jiří vítku petr cagaš 16.10.09 15:45
Po přečtení vašeho textu jsem se rozhodl diskusi nesmazat a zachovat především váš příspěvek budoucím generacím.
Petře Cagaši Gianfranco Laudeo 19.10.09 15:28
Neomlouvejte se, že nejste stručný, neslibujte, že něco smažete atd. Prostě buďte víc v klidu a dělejte, co Vám libo Já se sice s Vámi moc neshodnu (La Defense, instalační trubky atd....) , ale diskuse Vámi započaté nebo rozdmýchávané považuji za zajímavé a je to zejména Vaše zásluha.
díky, gianfranco petr cagaš 19.10.09 20:43
Já se se sebou taky často neshodnu.
Chtěl jsem po své libosti diskusi zrušit, protože jsem nabyl dojmu, že neodpovídá duchu archiwebu. Pak jsem názor přehodnotil a podle své libosti ji tady nejspíš nechám. Podle své libosti se taky omluvím, když budu chtít.
Váš příspěvek se mi moc líbí a díky za něj. Potěšil jste mě. Popravdě řečeno bych byl raději, kdyby diskuse rozdmýchával někdo schopnější a informovanější. Líbí se mi, že se ozvali kritici té nové stavby v Olomouci. Pokud se bude o věcech takhle mluvit, nebudu vůbec nikam psát. Schopnost diskutovat v Čechách je nízká a já dobře vím, že se to týká také mne.
Architektonické soutěže a jejich vliv na vzhled měst SJ 24.01.10 18:05
Celé je to velký a složitý problém, který se netýká pouze architektury v naší zemi. Soutěžní porota už dnes většinou nedokáže zaručit kvalitu vítězného projektu po stránce estetické a urbanistické - městotvorné. Zůstanu-li totiž u odborného posuzování VNĚJŠÍ podoby navrhovaných budov (vedla se o tom řeč v předešlých příspěvcích) a pominu tlak peněz nebo moc neosvíceného ziskuchtivého investora, i znalá porota v současnosti jedná v naprostém sevření pojmů modernistické - avantgardní estetiky (!!!!), té původně revoluční - antitradiční estetiky, jaká se postupně konstituovala v letech po první světové válce. Je proto logické, že se pak ani nemůže ve výsledku shodnout s nemalou menšinou, která cítí tradicionalisticky, ctí místní genius loci, proporce, určitý řád a neholduje násilným agresivním vstupům moderní architektury do jinak intaktního cenného historického prostředí (v případě zachovalých historických měst a obcí). Kritéria jako je krása, urbanistický kontext, dekorativnost - invenčnost s využitím uměleckých a uměleckořemeslných děl, symetrie - nebo naopak harmonická asymetrie, to jsou dnes díky zakořeněné "antitradiční" estetice prakticky mrtvé, nebo alespoň těžko posuzovatelné pojmy (které však dříve povyšovaly architekturu od prosté stavařiny k umění). Je jasné, proč zastánci současného stavu architektury neradi slyší a připouští diskuzi na téma: "líbí nebo nelíbí...." Jsem přitom přesvědčen, že takové diskuze jsou stejně přínosné a důležité jako témata: funkčnost, úspornost, technické normy... (ona i ta architektura 19. století byla funkční, účelná) Vždyť architektura utváří svět ve kterém žijeme, je schopna (stejně jako příroda a krajina) obohacovat a oblažovat naši duši, fantazii a citové vnímání. I posuzování architektury je otázka citu porotce - diváka.... Když se v Praze stavěla Kramářova vila, musela být harmonicky usazena mezi stromy, nesměla na sebe hrubě poukazovat, aby nenarušila malebnou a jedinečnou scenérii s Pražským hradem a Letohrádkem... O sto let později prakticky nikoho z odborníků a umělců nezajímalo, že se bude Kaplického chobotnice nehezky pohledově "prát" v ose Kramářovy vily s touto neobarokní stavbou. Veškeré diskuze byly vedeny z pohledu politiky, bagatelizovány médii, plné vzájemného osobního napadání a zesměšňování "líbí - nelíbí" .

Jak z toho všeho ven ? Možná alespoň prostým kompromisem: podívejme se na západ od nás, naší současné moderní architektuře chybí znalci všeobecně uznávaná paralelní alternativa v podobě kvalitní, vkusné, tradicionalisticky laděné architektury, jaká tu přitom existovala po celou dobu první republiky (např. tradicionalistické vilové čtvrtě na Ořechovce, Vinohradech, v Bubenči). Zdá se mi, že se toho architekti bojí. Jde to přitom, a vkusně, s veškerým současným komfortem (viz Francie, Itálie - Toskánsko, atd.) Jestli někdo zde v diskuzi považuje za tradicionalistickou architekturu např. jakoukoliv nevydařenou novostavbu jenom proto, že má sedlovou střechu, disproporční věžičku, falešnou mansardu, nebo nevkusně nalepenou polystyrenovou balustrádu - pak asi nic nepochopil, nebo využívá neadekvátních přirovnání neboť ani pochopit nechce...

Zdravím tímto mou oblíbenkyni Šárku a Orlické hory !!!!
re:SJ šárka 25.01.10 18:32
Ó, děkuji za pozdrav a opětuji... a děkuju za příspěvek- početla jsem si a podepisuju všemi deseti (resp. dvaceti)
Portfolia projektů a procesů - veřejných zakázek F. Adamec 21.02.10 09:38
Umožňují snadno odkrýt předražování staveb, veřejných zakázek, korupci a monopoly zadavatelů, architektů, zhotovitelů a investorů staveb.

Kniha Řízení projektů pomocí Project 2000 - GRADA Publishing, autor F. Adamec, nabízí informace pro efektivní řízení samostatných projektů a rovněž pro implementaci systému řízení projektů a procesů v podniku nebo organizaci. Umožní efektivní řízení společných projektů, které mohou zajistit efektivní obnovu a rozvoj regionů. Nabízí globální spolupráci bez hranic, prostředníctvím sítě internetu. Myšlení lidí se mění. Projevuje se odpovědností za udržitelný rozvoj, za stav životní prostředí a správu majetku, která má přímý vliv na sociální, ekonomické a životní prostředí obyvatel povodí EU.

Roste význam právní odpovědnosti osob za odsouhlasené koncepce, záměry, stavby, činnosti, technologie a výrobky. Pokud dojde ke rozvoji tvořivého myšlení odpovědných zástupců veřejné správy a investorů, může dojít k rozvoji vzájemně výhodné spolupráce v rámci EU a OSN (OECD). Spolupráci na projektech ovlivňují deklarované strategie a cíle projektů, kompatibilita vybavení, znalostí a zájmů všech odpovědných účastníků společných projektů. Je účelné zajistit distribuovaný systém řízení projektů a procesů, kompatibilní sítě, servery, operační systémy, uživatelské a serverové aplikace, aktualizovanou bázi znalostí a kompatibilní významy důležitých slov.

Portfolia projektů a procesů, mohou být řízena podle cílů, odsouhlasených odpovědnými účastníky projektů. Řízení lze provádět současně z hlediska pracovního, materiálního, finančního, sociálního a environmentálního, podle hodnot sledovaných v místě realizace, sumarizovaných ve zvoleném časovém období a v životním cyklu příslušného projektu a procesu. Monitorované přírodní procesy nebo řízené procesy s opakovanými činnostmi lze automatizovat zejména u energetických, výrobních, dopravních, distribučních, obchodních, účetních a bankovních systémů. Procesy mohou podporovat distribuované rozvojové projekty v regionech podle povodí EU. Automatizovaný proces může být realizován nebo modernizován projektem. Projekty nebo procesy mohou využívat dostupné regionální zdroje a následně generovat finanční zdroje, nové materiální a energetické zdroje, produkty, stroje, zařízení a dopravní prostředky pro další řízené projekty a procesy.

Kniha je založena na zkušenostech autora, který se podílel na významných projektech. Je určena pro uživatele české verze Microsoft Project 2000 a mohou jí využít i uživatelé Microsoft Project 2002+. Lze ji využít pro řízení rozvojových projektů, procesů, produktů, sdílených zdrojů a příslušných pracovních, materiálních a finančních toků. Popisuje aktualizovatelný model řízení projektů a procesů, možnosti globální spolupráce s aplikací, aktualizovaný efektivní postup plánování projektu a zdrojů, sledování projektu, vyhotovení dokumentů, systém řízení projektů a procesů, aktualizace báze znalostí, soubory a šablony pro globální spolupráci různých organizací, řízení společných unikátních investičních, rozvojových a ekologických projektů, trénink projektového týmu, trénink vedení projektů a výklad pojmů pro spolupráci. Obsahuje praktické návody a unikátní strukturované znalosti.

Kniha prezentuje projektové soubory a šablony vytvořené autorem, aktualizované a využitelné v české verzi Microsoft Project 2000 a jsou po aktualizaci využitelné v aplikacích Microsoft Project verze 2002, 2003, 2007a 2010:
· Systém řízení projektů projektů a procesů (implementace systému včetně zdrojů)
· Informační systém (výběr variant systému včetně zdrojů)
· Portfolio projektů a procesů organizace
· Portfolio projektů a procesů výrobního podniku
· Portfolio vývoje produktů
· Řízení vývoje produktu
· Strategie rozvoje
· Podnikatelský plán (klasické finanční plánování)
· Plánování a hodnocení investic
· Zhodnocení nemovitostí (včetně energetických, materiálových, fiančních a majetkových zdrojů a toků
· Rozpočet stavby podle technicko-hospodářských ukazatelů (dřívější metodika rozpočtování stavby)
· Stavba s projektovým řízením (moderní průběžné řízení stavby včetně zdrojů a zisku zhotovitele)
· Modernizace železničních koridorů
· Rekultivace skládky odpadů (průběžné řízení projektu včetně zdrojů a zisku zhotovitele)
· Ekologie a ekonomika čistírny odpadních vod
· Ekologie a ekonomika energetického systému
· Výběrové řízení (Bidding podle Evropské banky pro obnovu a rozvoj)

Prezentované aktualizované projektové postupy zefektivňují metodiku projektového řízení s využitím Microsoft Project pro globální spolupráci účastníků společných projektů. Kniha Řízení projektů pomocí Project 2000 popisuje další možnosti plánování a sledování nákladů, příjmů a zisku na projektech nebo procesech. V tom se liší od mnoha jiných publikací o MS Project.
mezinarodni arch soutez jack 01.12.10 16:36
nevedel by nekdo presny pocet MEZINARODNICH architektonickych soutezi usporadanych u nas po roce 89 ? a jak presne ja takova soutez definovana ?
Vichovi radek.k 28.12.10 17:39
pane Vich,kdyz jsem cetl vase pripominky a postrechy,tak me zajimalo co jste vlastne skveleho vytvoril ,o co se opirate ve svych nazorech ,kdo jsou vasi kolegove atd.Ukazalo se ,ze se pratelite s Arnikou,Kuzvartem a jinymi vyderaci a ekoteroristy,ze vase nazory nestoji na pevnych zakladech,ze kazete vodu a pijete vino . Vas a vase nazory nejlepe vxstihuje vase tvorba.Pro priznivce pana Vicha www.aavich.cz
radkovi JFK 28.12.10 17:49
radku prekvapuje me ze se divite,jsme v demokracii a kazdy si muze psat co chce i bez znalosti a odbornosti.Jste na webu ,ne v odborne diskusi.Ale mate pravdu Vichovi dilka jsou opravdu povedena a hlavne maji ty souvislosti ,kterymi se ohani..Preferuji ,,vilu,,Trilobit.Nenechte si kazit dobrou naladu.zdravi John.


Přidat příspěvek
Předmět:
Autor: Email:
Kontrolní kód
Kontrolní kód
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce.

Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.